NewsLetter

captcha 

Ξενοδοχεία
Προϊόντα
Συνταγές
Γίνεται
Ποιότητα Ζωής
Τα νέα μας

Η Μεσογειακή Διατροφή στην πρόληψη του Διαβήτη

mesogeiaki 02O Σακχαρώδης Διαβήτης (ΣΔ), μαζί με την Παχυσαρκία, αποτελούν παγκοσμίως, δύο παθήσεις του Μεταβολισμού που αυξάνονται ως επιδημία. Οι παθήσεις αυτές σχετίζονται άμεσα μεταξύ τους, μέσα από μια αμφίδρομη σχέση, αφού ο Διαβήτης τύπου 2 εμφανίζεται σε μεγαλύτερο βαθμό σε άτομα υπέρβαρα ή με παχυσαρκία, ενώ η αύξηση παχυσαρκίας διεθνώς αυξάνει και τα επίπεδα του ΣΔ.
Στην Ελλάδα η αύξηση των επιπέδων Διαβήτη είναι μεγάλη τα τελευταία χρόνια. Ένα ποσοστό άνω του 10% στη χώρα μας πάσχει από ΣΔ, ενώ υπάρχει επίσης ένα μεγάλο ποσοστό που δεν γνωρίζει την πάθησή του ("ανεπίγνωστος διαβήτης"). Οι ενήλικες που βρίσκονται σε κίνδυνο για καρδιακή νόσο και οι οποίοι ακολουθούν Μεσογειακή Διατροφή, πλούσια σε ελαιόλαδο, μπορεί να έχουν μειωμένες πιθανότητες εμφάνισης Διαβήτη, ακόμα και χωρίς τον περιορισμό των συνολικών θερμίδων ή την αύξηση της άσκησης, όπως δείχνει νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε μόλις στις αρχές του 2014.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο έγκυρο επιστημονικό περιοδικό Annals of Internal Medicine από επιστήμονες στην Ισπανία (μελέτη PREDIMED), παρακολούθησαν περισσότερους από 3.500 ενήλικες που διέτρεχαν υψηλό κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Οι ερευνητές τους χώρισαν σε 3 ομάδες: 1) σε όσους ακολούθησαν Μεσογειακή Διατροφή με 50 ml Έξτρα Παρθένο Ελαιόλαδο (Extra Virgin Olive Oil - EVOO), 2) σε όσους ακολούθησαν Μεσογειακή Διατροφή εμπλουτισμένη με ξηρούς καρπούς και 3) σε όσους ακολούθησαν μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, που αποτέλεσε και τη δίαιτα ελέγχου. Τα άτομα που συμμετεχείχαν στη μελέτη δεν είχαν πάρει ειδικές οδηγίες για απώλεια βάρους ή για αύξηση της σωματικής τους δραστηριότητας. Στόχος της μελέτης ήταν να διερευνήσει αν η Μεσογειακή Διατροφή, χωρίς ενεργειακούς περιορισμούς, μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη του Σακχαρώδους Διαβήτη.

Όπως όλοι γνωρίζουμε, το μεσογειακό πρότυπο διατροφής στηρίζεται, εκτός από το ελαιόλαδο, σε τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και ψάρια. Όσοι ήταν στην ομάδα με τον εμπλουτισμό με ξηρούς καρπούς κατανάλωναν καθημερινά 30γρ από καρύδια, αμύγδαλα και φουντούκια. Όσοι ήταν στην ομάδα του Ελαιολάδου κατανάλωναν λίγο περισσότερο από τρεις κουταλιές της σούπας ημερησίως (50 ml). Μετά από περίπου 4 χρόνια, 273 από τους συμμετέχοντες είχαν εκδηλώσει Διαβήτη. Οι περισσότεροι από αυτούς τους συμμετέχοντες ανήκαν στην ομάδα ελέγχου (3η ομάδα), σε σχέση με όσους ακολούθησαν τις δύο ομάδες της Μεσογειακής Διατροφής, είτε εμπλουτισμένη με ελαιόλαδο είτε με ξηρούς καρπούς. Ωστόσο, ειδικά όσοι ακολούθησαν τη Μεσογειακή Διατροφή με EVOO (ελαιόλαδο), είχαν πολύ μεγαλύτερη προστασία: 40% μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης Διαβήτη, ενώ στην ομάδα με την κατανάλωση ξηρών καρπών παρατηρήσθηκε μείωση κινδύνου 18%. Οι παρατηρούμενες αλλαγές στο σωματικό βάρος, στην περίμετρο της μέσης και στη σωματική δραστηριότητα ήταν πολύ μικρές και δεν διέφεραν ανάμεσα στις ομάδες.

Η μελέτη κατέληξε ότι μια Μεσογειακή διατροφή χωρίς περιορισμούς θερμίδων που συμπληρώνεται όμως με EVOO ή ξηρούς καρπούς όπως αμύγδαλα και καρύδια μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο για Διαβήτη τύπου 2.
Οι φίλοι που ενδιαφέρονται μπορούν να διαβάσουν την επιστημονική περίληψη του άρθρου (στα Αγγλικά) εδώ.


Επιμέλεια: Χάρης ΔημοσθενόπουλοςΚλινικός Διαιτολόγος, Βιολόγος
/
Ελληνικά (GR)English (UK)